Publicité & autres modèles économiques

  • fr
  • nl
  • de
  • Enseignants/animateurs 87
  • Jeunes & enfants 57
  • Parents 40
  • Autres adultes 45
  • Animation ou formation 39
  • Campagne ou action de militance 7
  • Manuel ou fiche pédagogique 45
  • Production média (webdoc, site, vidéo, etc.) 45
  • Autre 10

Mediacoach tool: Inspirerende mediawijze praktijken op school

Cibles
  • Enseignants/animateurs
Supports
  • Manuel ou fiche pédagogique
  • Production média (webdoc, site, vidéo, etc.)
nl

Inspirerende mediawijze praktijken op school

In deze interactieve video getuigen leerkrachten uit het secundair onderwijs in korte video’s over strategieën die ze hebben gehanteerd om hun leerlingen en collega’s mediawijzer te maken. Ze gaan ook in op de randvoorwaarden voor het realiseren van een mediawijs beleid  op schoolniveau. De leerkrachten lichten toe vanuit welke nood ze hun project hebben opgezet, hoe dit verlopen is, welke moeilijkheden ze ondervonden en hoe ze hier oplossingen voor zochten en vonden. De video reikt naast de getuigenissen ook handvaten aan om in de eigen school het gesprek aan te gaan met collega’s en directie rond de diverse facetten van mediawijsheid die in de projecten aan bod komen.

De interactieve Mediacoach video is een afgeleid product van de opleiding Mediacoach. Tijdens de opleiding Mediacoach realiseren de deelnemers een project in hun eigen organisatie rond het thema mediawijsheid. 14 videogetuigenissen van leerkrachten over mediawijsheidsprojecten tonen wat ze als Mediacoach gerealiseerd hebben in secundaire scholen.

De getuigenissen van de video gaan over

leerlingen ‘Mediawijze leerlingen’
Mediawijze projecten gericht op leerlingen
collega’s
beleid ‘Mediawijs beleid’
Het uitzetten en implementeren van een mediawijs beleid in de school

Door in de video te klikken op het bijhorende icoon van een categorie ga je terug naar het overzicht van alle voorbeelden van deze categorie.

In elke categorie vind je een aantal getuigenissen.

Elke getuigenis bestaat uit drie delen

  • – een startsituatie en discussievragen
  • – een oplossing van de mediacoach
  • – tips van de mediacoach

De video openen? Gebruik dan deze link.

Je kan deze video’s op twee manieren gebruiken

  1. Je kan deze startsituatie individueel bekijken om inspiratie op te doen voor een mediawijs project op jouw school. De discussievragen fungeren dan als individuele reflectievragen en bieden structuur om een project vorm te geven bij een soortgelijke startsituatie. Nadien kunnen de oplossing en tips van de mediacoach jouw project nog extra verrijken.
  2. Je kan de video’s bekijken met jouw schoolteam of een mediawijze werkgroep binnen jouw school. Een mediawijs project is immers bij voorkeur een samenwerkingsproject. De discussievragen kunnen in dit geval het debat over mediawijsheid in de school openen en mogelijke opportuniteiten en pijnpunten bespreekbaar maken.

De Mediacoachopleiding

Cibles
  • Enseignants/animateurs
Supports
  • Animation ou formation
nl

Mediacoach word je!

Een mediacoach integreert mediawijsheid en digitale geletterdheid in de eigen organisatie of werking. Hij of zij doet dit op een coachende manier met zijn of haar team van collega’s en medewerkers. De mediacoach is daarbij zowel hun inhoudelijk aanspreekpunt, als hun inspirator in hoe je hiermee pedagogisch met het publiek aan de slag gaat.

De Mediacoachopleiding is er voor professionelen die de rol van mediacoach willen opnemen en zich daarvoor willen vormen in de nodige competenties. De focus van de opleiding ligt voornamelijk op het realiseren van concrete activiteiten over (digitale) media en biedt daarenboven een theoretisch kader om te starten met diverse digitale media in de eigen werking. Het tonen van goede praktijkvoorbeelden biedt inspiratie en de deelnemers leren zelfstandig een project op te zetten binnen de eigen setting.

Dit traject startte in 2013 en wordt sinds 2016 gecoördineerd door Mediawijs, in samenwerking met LINC vzw, Mediaraven en Cultuurconnect. De opleiding wordt via Mediawijs geco-financierd door de Vlaamse ministers van Media en van Onderwijs en Vorming en kon al rekenen op ondersteuning van Evens Foundation en de Connecting Europe Facility van de Europese Commissie. Er is bovendien een wisselwerking met onze Franstalige partner Média Animation.

Voor wie is de Mediacoachopleiding?

Het doelpubliek van de opleiding bestaat uit professionelen die op een pedagogische manier werken met kinderen en jongeren, zoals

  • – leerkrachten uit het lager en secundair onderwijs
  • – coördinatoren in het onderwijs (zorgcoördinatoren, verantwoordelijken voor communicatie of pedagogische ICT-coördinatoren)
  • – educatieve medewerkers van de bibliotheek
  • – educatieve medewerkers uit de sociaal-culturele sector
  • – …

Met die diverse professionele groepen in één opleiding stimuleren we samenwerking en uitwisseling van inspirerende invalshoeken.

Voorkennis: we gaan er vanuit dat je beschikt over een basiskennis digitale media, gemiddelde technische vaardigheden, en een affiniteit met en – vooral – enthousiasme over (digitale) media.

Opbouw Mediacoachopleiding

De opleiding Mediacoach duurt één jaar en bestaat uit 9 opleidingssessies, een online traject en een stageproject. 
We organiseren paralelle trajecten op verschillende locaties in Vlaanderen.

1/ De sessies:

Tijdens de sessies of contactmomenten staan praktijk en uitwisseling over mediawijsheid centraal. We verwerken ook het theoretische luik van de MOOC (cf. infra). De sessies bestaan uit een vast inhoudelijk luik en een aantal keuzeworkshops. Bij het inschrijven kun je aangeven welke onderwerpen van de workshops je het meeste interesseren. Je kan ook zelf suggesties geven. Tijdens de sessies is er ook ruimte voor projectbegeleiding voorzien (cf. infra).

  • – Twee inleidende sessies
    • * Inleiding op mediawijsheid en mediacoach & coaching project
    • * Mediagebruik van kinderen en jongeren en burgerschap
  • – Vijf themasessies
    • * Media en relaties
    • *Mediaproductie
    • *Media en privacy & intervisie project
    • *Nieuwsmedia, informatie en reclame
    • *Media en spel
  • – Projectsessie: voorstelling van de stageprojecten voor de jury
  • – Inspiratiedag: slotdag met inspirerende workshops en sprekers en uitreiking van het competentiedocument.

2/ De Mediacoach MOOC

De theoretische kennis over mediawijsheid wordt grotendeels behandeld in een online traject (MOOC of Massive Open Online Course). We verwerken en verdiepen die via het flipping-the-classroom-principe en met extra toelichting van experts.

3/ Het stageproject

Tussen en na de sessies krijgen de deelnemers de tijd om de kennis die ze hebben opgedaan in de praktijk om te zetten. Ze realiseren elk een stageproject in hun werkomgeving, waarmee ze een tastbaar resultaat of een verandering in de organisatie te weeg brengen. De getuigenissen in de Mediacoach-tool geven een beeld van wat een project kan inhouden. Voor dit project moet de deelnemer rekenen op een tijdsbesteding van 40 uur verspreid over het volledige traject.
Elke mediacoach krijgt een persoonlijke begeleider die hem of haar coacht. De projectondersteuning wordt verweven doorheen de themasessies. Hiernaast is er ook zowel online als offline begeleiding voorzien in periodes zonder sessie.
Tijdens de voorlaatste sessie worden deze projecten voorgesteld en geanalyseerd. De deelnemers ontvangen feedback op hun project en – bij positief advies – het competentiedocument ‘Mediacoach’. De competenties zijn gebaseerd op het competentieprofiel ‘Mediacoach’.

Steun elkaar en blijf op de hoogte

  • – Lees meer op www.mediacoach.be.
  • – Via de facebookgroep van Mediacoach kunnen de (ex-)deelnemers van de Mediacoachopleiding vragen stellen en uitwisselen met elkaar, de begeleiders en mediacoaches uit voorgaande opleidingen.
  • – Er worden jaarlijks één of meerdere terugkommomenten voorzien voor afgestudeerde Mediacoaches en je kunt ook terecht op de andere events van de organisatoren.
  • – Er werd in 2015 een tool ontwikkeld om op schoolniveau aan de slag te gaan rond diverse mediacoachaspecten, zoals (sociaal) mediabeleid, integratie van digitale media in de les en communicatie via media.

Nieuws in de Klas

Cibles
  • Enseignants/animateurs
Supports
  • Manuel ou fiche pédagogique
  • Production média (webdoc, site, vidéo, etc.)
nl

Nieuws in de Klas is de mediawijze campagne voor kinderen en jongeren in het onderwijs over nieuws. Die is bruikbaar in alle onderwijsvormen vanaf de derde graad van het lager onderwijs. De campagne bestaat uit:

  • Educatief en lesmateriaal:
    • – ​De online les ‘Iedereen Journalist‘: Iedereen Journalist bestaat uit vier onderdelen en een reflectiehoofdstuk. Elk onderdeel bestaat uit
      • * een theoretisch filmpje waarin en theoretisch filmpje waarin Prof. Baldwin Van Gorp (KULeuven) meer inzicht geeft over de algemene principes van journalistiek, nieuwsdragers, nieuwsgaring en de praktijk,
      • * een prakijkfilmpje waarin zes journalisten je meenemen in de wondere wereld van het nieuws, uitleggen wat journalistiek voor hen betekent, wat de voor- en nadelen zijn van een medium en hoe een bepaald nieuwsfeit tot stand gekomen is en
      • * discussievragen en opdrachten over de rol van journalisten, hoe nieuws gemaakt wordt en nog veel meer.
    • – De affiche ‘Betrouwbare info of toch fake?
    • – De educatieve pakketten ‘Fake News‘, ‘Beelden in het nieuws‘, ‘Verkiezingen in het nieuws‘ en nog veel ander lesmateriaal
    • – De EDUboxen Nepnieuws en Data in de Pers
    • – De zelftest Welk soort nieuwsgebruiker ben jij?
  • Een week een dagelijks kranten- en tijdschrijftenpakket in de klas
    scholen en leerkrachten van het lager en secundair onderwijs kunnen 1 schoolweek (5 dagen) per jaar beschikken over een gratis papieren nieuwspakket per klas per dag. Per dag ontvang je met het papieren nieuwspakket: 1 exemplaar van Metro, 2 exemplaren van De Tijd, 3 exemplaren van De Standaard, 3 exemplaren van Het Belang van Limburg, 3 exemplaren van Gazet van Antwerpen, 3 exemplaren van De Morgen, 3 exemplaren van Het Laatste Nieuws en 3 exemplaren van Het Nieuwsblad. Er wordt per pakket ook 1 exemplaar van Humo en Knack voorzien (geleverd op woensdag). Elk papieren nieuwspakket bestaat dus uit 21 kranten per dag en 2 magazines per week.
  • Een digitaal nieuwspakket
    Samen met het papieren pakket kun je voor je klas een gezamenlijke log-in krijgen voor de digitale kranten en magazines via de websites www.tijd.be, www.standaard.be, www.hbvl.be, www.gva.be, www.demorgen.be, www.hln.be, www.nieuwsblad.be, www.knack.be en www.humo.be. Een gezamenlijke login voor deze websites kan worden aangevraagd via het bestelformulier op www.nieuwsindeklas.be. De geldigheidsperiode van de logins wordt gekoppeld aan de startdata voor de papieren nieuwspakketten.
  • Themadossiers van specifieke nieuwssites:
    Naast de digitale kranten en magazines, zitten er voortaan ook online themadossiers van de nieuwssites binnen Media.21 in het digitaal nieuwspakket. In deze dossiers worden artikels van de verschillende nieuwssites over een bepaald thema naast elkaar gelegd en vergeleken. De themadossiers van Apache, Charlie Magazine, DeWereldMorgen.be, Doorbraak.be, MO*/MO.be, newsmonkey, rekto:verso en StampMedia kan je het hele schooljaar door gratis raadplegen.  Je hoeft hiervoor geen login aan te vragen.

De projectpartners

  • Mediawijs coördineert en zorgt voor educatief materiaal,
  • Vlaamse Nieuwsmedia, WEMEDIA, Media.21, Metro, VRT en VIAA brengen nieuwsmedia tot in de klas,
  • de Vlaamse Minister van Media zorgt voor finanicering.

Lees meer over Nieuws in de Klas!

Ik zie, ik zie… waar jij naar kijkt

Cibles
  • Enseignants/animateurs
  • Jeunes & enfants
Supports
  • Animation ou formation
nl

We kijken alle dagen naar duizenden beelden via Instagram, Facebook, het journaal, de krant,… Maar zien we de beelden nog echt? Hebben we wel echt naar de beelden gekeken? En hebben we er een idee van hoe beelden informatie geven, opvattingen bevestigen of versterken? In deze workshop leren de leerlingen grondiger te kijken en beelden te lezen. Ze leren zowel naar de inhoud als naar de compositie van een beeld te kijken. En ze gaan ook zelf aan de slag en maken een krantenpagina met beeld en tekst die elkaar versterken.

Van emoji’s tot sexting – over opvoeden in een medianest

Cibles
  • Parents
Supports
  • Manuel ou fiche pédagogique
nl

Van emoji's tot sexting

Oud. Wellicht is het precies hoe je je voelt als je zoon aan z’n vijfde Fortnite-battle van de avond begint. Wanneer je dochter nog maar eens een selfie op Instagram zet. Of als je merkt dat je driejarige kleuter sneller weg is met de tablet dan jij. Oud, en ja, misschien ook een héél klein beetje bezorgd. Is al dat gamen wel gezond? Zitten er geen creeps naar de foto’s van je tienerdochter te staren? Hoort die kleuter van jou eigenlijk niet buiten te spelen? Zucht. Alsof je nog niet genoeg aan je hoofd hebt.

Het zijn vragen die heel wat ouders zich dagelijks stellen. Ja, dagelijks, want voor een pasklaar antwoord blijven ze maar al te vaak op hun honger zitten. Wat in het ene gezin not done is, is in het andere soms de beste oplossing. MediaNest helpt ouders al jarenlang om zélf een antwoord op die vragen te vinden. Om zélf hun mening te vormen over de manier waarop ze hun kind(eren) mediawijs willen maken. Dit boek bundelt uiteenlopende ervaringen van ouders met inzichten van experts over het mediagebruik van kinderen tussen 0 en 18 jaar. Zonder te zeggen hoe het moet, wel hoe het kan.

Praktisch

  • – Prijs: € 24,99
  • – Levertijd: binnen 1 of 2 werkdagen in huis
  • – Gratis verzonden
  • – Bestel het bij Borgerhoff & Lamberigts.

Mediawegwijzer Reclame? Wijs!

Cibles
  • Enseignants/animateurs
  • Autres adultes
Supports
  • Manuel ou fiche pédagogique
nl

Je vindt reclame op TV, in kranten, magazines of in het straatbeeld … maar ook heel veel online. Reclamemakers zijn echte kraks in het bedenken van nieuwe en originele manieren om de consument te bereiken en te overtuigen. Viel het jou al op dat je reclame krijgt op basis van je surfgedrag? Zag je dat plots de leuke schoenen of het weekendje weg waarin je interesse had op een andere site, ook toevallig op andere websites verschijnen.

Die nieuwe vormen van reclame zijn soms moeilijker te herkennen, zowel voor volwassenen, als voor kinderen en jongeren. Maar om kritisch na te denken over reclame, moet je het net kunnen herkennen. Daarom werkt Mediawijs met deze Mediawegwijzer Reclame? Wijs! aan de reclamewijsheid van kinderen en jongeren.

Download hem of bestel een papieren versie!

Een Mediawegwijzer is een thematisch infomagazine van Mediawijs voor leerkrachten. Voor dit magazine werkten we samen met AdLit, onderzoeksproject Reclamewijsheid. Illustraties: Sarah Vanbelle

Comprendre la publicité

Cibles
  • Enseignants/animateurs
  • Parents
  • Autres adultes
Supports
  • Manuel ou fiche pédagogique
fr

«Comprendre la publicité» a pour objectif l’acquisition et la maîtrise de clés permettant aux élèves de développer un regard critique sur les messages publicitaires. L’outil est conçu pour répondre aux besoins des enseignants et éducateurs qui souhaitent concevoir des activités pour les jeunes. Il consiste en un DVD complètement interactif, des liens hypertextes renvoyant tantôt vers les fiches d’activités et de ressources, tantôt vers des publicités. Chacun pourra aisément adapter les séquences pédagogiques selon son public, le nombre de séquences qu’il souhaite y consacrer, la discipline enseignée et le projet à mener. Cet ensemble de ressources pédagogiques comprend : • 15 chapitres qui analysent les différentes facettes de la publicité; • 18 fiches d’activités destinées à l’enseignement fondamental; • 6 fiches de ressources à exploiter dans l’enseignement secondaire ; • un florilège de publicités libres de droits illustrant les fiches ou à exploiter en classe.

MediaNest.be: website voor ouders over mediaopvoeding

Cibles
  • Parents
Supports
  • Production média (webdoc, site, vidéo, etc.)
nl

Tv, internet, sociale media, games … spelen een belangrijke rol in het leven van kinderen en jongeren. De meeste ouders zien het mediagebruik van hun kinderen als positief, maar ook als een uitdaging. Veel ouders hebben het gevoel onvoldoende ‘mee’ te zijn. Mediawijs werkt daarom – samen met meer dan 20 partners – aan MediaNest, een website om ouders een antwoord te bieden op hun vragen over media en hun kinderen van 0 tot en met 18 jaar.

Welke wegen kinderen online verkennen, is en blijft voor hun ouders een raadsel. Ouders denken dat hun kinderen sneller nieuwe dingen oppikken en zijn zich niet altijd bewust van de rol die zij kunnen opnemen. Ze zijn vaak onzeker en hebben heel wat vragen over schermtijd, sociale media, games, privacy … MediaNest is een website over mediaopvoeding die informeert en sensibiliseert over deze mediawijze thema’s. Ouders kunnen er terecht met al hun vragen over het mediagebruik van hun kinderen van 0 tot en met 18 jaar.

‘MediaNest vertrekt vanuit een positieve invalshoek op media en opvoeding, met de nodige aandacht voor de risico’s. Door de communicatie tussen ouders en kinderen te stimuleren zet MediaNest in op samen beleven en genieten van media in het gezin’ zegt Vlaams Minister van Media Sven Gatz.

MediaNest biedt…

  • – Informatie over mediaopvoeding op maat van je gezin
  • – Antwoord op concrete vragen van ouders zoals ‘Welke games zijn geschikt voor mijn kind?’
  • – Tips & tricks om afspraken te maken met kinderen rond schermtijd of om cyberpesten bespreekbaar te maken
  • – Een mediagroeilijn aangepast aan de leefwereld en de ontwikkeling van je kind
  • – Online tests zoals ‘Welk type mediaouder ben jij?’
  • – Een reeks filmpjes over gamen, sociale media …
  • – Klik-en-prints zoals ‘Doe de app check’ of een reclamebingo
  • – Getuigenissen van ouders en hun kinderen
  • – Activiteiten om samen met je kind te doen zoals een game maken of spelen

MediaNest is een website voor ouders over mediaopvoeding die informeert en sensibiliseert over deze mediawijze thema’s. Ouders kunnen er terecht met al hun vragen over het mediagebruik van hun kinderen van 0 tot en met 18 jaar.

BELvue museum

BELvue is het Museum over België en zijn geschiedenis en een centrum voor democratie. eduBEL, de Educatieve Dienst van BELvue, verzorgt educatieve en interactieve activiteiten voor talrijke doelgroepen (scholen, families, bijzondere publieken…)

Conseil Supérieur de l’Education aux Médias

Le Conseil supérieur de l’éducation aux médias en Fédération Wallonie-Bruxelles a été créé par décret le 5 juin 2008.
Les missions confiées au CSEM sont :

– promouvoir l’éducation aux médias tout au long de la vie et favoriser l’échange d’informations et la coopération entre tous les acteurs et organismes concernés en Communauté française ;
– assurer une large diffusion des initiatives via le site internet www.csem.be ;
– formuler des avis sur les priorités, initiatives, actions, expériences, outils pédagogiques, recherches, évaluations en matière d’éducation aux médias ;
– tenir un inventaire permanent des projets et initiatives ayant pour objectif la promotion de l’éducation aux médias ;
– favoriser l’intégration de l’éducation aux médias dans les programmes d’éducation scolaire ou non scolaire et dans les programmes de formation initiale et continuée des enseignants.

Mediawijs

Mediawijs is het Vlaamse Kenniscentrum Digitale en Mediawijsheid van de Vlaamse overheid en imec vzw.
Mediawijs helpt de inwoners van Vlaanderen en Brussel om bewust, actief, kritisch en creatief ict en media te gebruiken om deel te nemen aan onze maatschappij.
Daarvoor
– start Mediawijs overleg, netwerken en samenwerkingen tussen en met het Vlaamse digitale en mediawijsheidsveld,
– inspireert Mediawijs het Vlaamse digitale en mediawijsheidsveld met vorming, kennisdeling en praktijkontwikkeling,
– stimuleert Mediawijs digitaal en mediawijs gedrag bij de burger met informatie en campagnes,
– houdt Mediawijs de vinger aan de pols van de ontwikkelingen in alle vormen van ict, media en digitale en mediawijsheid,
– en speelt Mediawijs een actieve rol in de visie- en beleidsontwikkeling over digitale en mediawijsheid in Vlaanderen, Brussel en Europa.