Jeux en ligne & applications

  • fr
  • nl
  • de
  • Enseignants/animateurs 91
  • Jeunes & enfants 60
  • Parents 43
  • Autres adultes 48
  • Animation ou formation 40
  • Campagne ou action de militance 10
  • Manuel ou fiche pédagogique 45
  • Production média (webdoc, site, vidéo, etc.) 48
  • Autre 10

De Mediacoachopleiding

Cibles
  • Enseignants/animateurs
Supports
  • Animation ou formation
nl

Mediacoach word je!

Een mediacoach integreert mediawijsheid en digitale geletterdheid in de eigen organisatie of werking. Hij of zij doet dit op een coachende manier met zijn of haar team van collega’s en medewerkers. De mediacoach is daarbij zowel hun inhoudelijk aanspreekpunt, als hun inspirator in hoe je hiermee pedagogisch met het publiek aan de slag gaat.

De Mediacoachopleiding is er voor professionelen die de rol van mediacoach willen opnemen en zich daarvoor willen vormen in de nodige competenties. De focus van de opleiding ligt voornamelijk op het realiseren van concrete activiteiten over (digitale) media en biedt daarenboven een theoretisch kader om te starten met diverse digitale media in de eigen werking. Het tonen van goede praktijkvoorbeelden biedt inspiratie en de deelnemers leren zelfstandig een project op te zetten binnen de eigen setting.

Dit traject startte in 2013 en wordt sinds 2016 gecoördineerd door Mediawijs, in samenwerking met LINC vzw, Mediaraven en Cultuurconnect. De opleiding wordt via Mediawijs geco-financierd door de Vlaamse ministers van Media en van Onderwijs en Vorming en kon al rekenen op ondersteuning van Evens Foundation en de Connecting Europe Facility van de Europese Commissie. Er is bovendien een wisselwerking met onze Franstalige partner Média Animation.

Voor wie is de Mediacoachopleiding?

Het doelpubliek van de opleiding bestaat uit professionelen die op een pedagogische manier werken met kinderen en jongeren, zoals

  • – leerkrachten uit het lager en secundair onderwijs
  • – coördinatoren in het onderwijs (zorgcoördinatoren, verantwoordelijken voor communicatie of pedagogische ICT-coördinatoren)
  • – educatieve medewerkers van de bibliotheek
  • – educatieve medewerkers uit de sociaal-culturele sector
  • – …

Met die diverse professionele groepen in één opleiding stimuleren we samenwerking en uitwisseling van inspirerende invalshoeken.

Voorkennis: we gaan er vanuit dat je beschikt over een basiskennis digitale media, gemiddelde technische vaardigheden, en een affiniteit met en – vooral – enthousiasme over (digitale) media.

Opbouw Mediacoachopleiding

De opleiding Mediacoach duurt één jaar en bestaat uit 9 opleidingssessies, een online traject en een stageproject. 
We organiseren paralelle trajecten op verschillende locaties in Vlaanderen.

1/ De sessies:

Tijdens de sessies of contactmomenten staan praktijk en uitwisseling over mediawijsheid centraal. We verwerken ook het theoretische luik van de MOOC (cf. infra). De sessies bestaan uit een vast inhoudelijk luik en een aantal keuzeworkshops. Bij het inschrijven kun je aangeven welke onderwerpen van de workshops je het meeste interesseren. Je kan ook zelf suggesties geven. Tijdens de sessies is er ook ruimte voor projectbegeleiding voorzien (cf. infra).

  • – Twee inleidende sessies
    • * Inleiding op mediawijsheid en mediacoach & coaching project
    • * Mediagebruik van kinderen en jongeren en burgerschap
  • – Vijf themasessies
    • * Media en relaties
    • *Mediaproductie
    • *Media en privacy & intervisie project
    • *Nieuwsmedia, informatie en reclame
    • *Media en spel
  • – Projectsessie: voorstelling van de stageprojecten voor de jury
  • – Inspiratiedag: slotdag met inspirerende workshops en sprekers en uitreiking van het competentiedocument.

2/ De Mediacoach MOOC

De theoretische kennis over mediawijsheid wordt grotendeels behandeld in een online traject (MOOC of Massive Open Online Course). We verwerken en verdiepen die via het flipping-the-classroom-principe en met extra toelichting van experts.

3/ Het stageproject

Tussen en na de sessies krijgen de deelnemers de tijd om de kennis die ze hebben opgedaan in de praktijk om te zetten. Ze realiseren elk een stageproject in hun werkomgeving, waarmee ze een tastbaar resultaat of een verandering in de organisatie te weeg brengen. De getuigenissen in de Mediacoach-tool geven een beeld van wat een project kan inhouden. Voor dit project moet de deelnemer rekenen op een tijdsbesteding van 40 uur verspreid over het volledige traject.
Elke mediacoach krijgt een persoonlijke begeleider die hem of haar coacht. De projectondersteuning wordt verweven doorheen de themasessies. Hiernaast is er ook zowel online als offline begeleiding voorzien in periodes zonder sessie.
Tijdens de voorlaatste sessie worden deze projecten voorgesteld en geanalyseerd. De deelnemers ontvangen feedback op hun project en – bij positief advies – het competentiedocument ‘Mediacoach’. De competenties zijn gebaseerd op het competentieprofiel ‘Mediacoach’.

Steun elkaar en blijf op de hoogte

  • – Lees meer op www.mediacoach.be.
  • – Via de facebookgroep van Mediacoach kunnen de (ex-)deelnemers van de Mediacoachopleiding vragen stellen en uitwisselen met elkaar, de begeleiders en mediacoaches uit voorgaande opleidingen.
  • – Er worden jaarlijks één of meerdere terugkommomenten voorzien voor afgestudeerde Mediacoaches en je kunt ook terecht op de andere events van de organisatoren.
  • – Er werd in 2015 een tool ontwikkeld om op schoolniveau aan de slag te gaan rond diverse mediacoachaspecten, zoals (sociaal) mediabeleid, integratie van digitale media in de les en communicatie via media.

SQUEEZE

Cibles
  • Enseignants/animateurs
  • Jeunes & enfants
Supports
  • Animation ou formation
  • Production média (webdoc, site, vidéo, etc.)
nl

SQUEEZE is een methode van JES vzw over online identiteit met een vaste duur van 100 minuten. Concreet testen tieners van 10 tot 13 jaar oud individueel het prototype van het nieuwe online-platform ‘Squeeze’ op tablets of laptops uit, om vervolgens op basis van hun feedback en specifieke situaties in groep of klasverband te reflecteren over hun gedrag online en het gebruik van sociale media.

Squeeze, een serious game over online identiteit

Je vois, je vois… et toi?

Cibles
  • Enseignants/animateurs
  • Jeunes & enfants
Supports
  • Animation ou formation
fr

Nous voyons chaque jour des milliers d’images sur Instagram, Facebook, dans le journal, à la télévision, … Les voyons-nous vraiment toutes? Les regardons-nous véritablement en détail? Et savons-nous analyser quelles informations ces images nous transmettent, quels messages elles véhiculent ? Durant ce workshop, les élèves apprennent à analyser les images et à les interpréter. Ils se concentrent à la fois sur le sujet et sur la composition de l’image, et doivent eux-mêmes produire des photos et réaliser une ‘une’ de journal, dans laquelle leur image vient renforcer un message.

Screentje Dealtje – afsprakenspel voor kinderen en ouders

Cibles
  • Jeunes & enfants
  • Parents
Supports
  • Animation ou formation
  • Autre
nl

Ik ga naar bed en ik neem mee… mijn gsm, duh! Of niet? Waar en wanneer mag jouw smartphone aan je lijf plakken? Wie moet er betalen als de tablet het begeeft? Geef je mening, laat daarna de rest van je gezin aan het woord en close the deal!

Pretch@t – gespreksstarter over sociale media

Cibles
  • Enseignants/animateurs
  • Jeunes & enfants
  • Parents
Supports
  • Manuel ou fiche pédagogique
nl

Praten met je (klein)kinderen over wat ze doen met media, hoe en hoeveel ze schermen gebruiken of welke leuke of minder leuke dingen ze ervaren online is héél belangrijk, maar vaak ook moeilijkMediaNest.be, de website van Mediawijs voor ouders over media-opvoeding, zorgde daarvoor voor de « Pretchat », een spel met #waarheid #durven #doen kaartjes over mediawijsheid om op een leuke manier met elkaar te praten. Afdrukken en knippen en jullie kunnen aan de slag!

Klik-en-print: Pretchat

Ongedwongen praten over digitale media met je (klein)kind? Afspraken maken over gamen, schermen, sociale media of smartphones?
Of je nu ouder, grootouder of opvoeder bent, de Pretchat helpt je aan de slag.

Speel de Pretchat!

De spelregels?

  • Knip de kaartjes en maak 3 stapels.
  • Trek om beurt een kaartje van een stapel naar keuze en voer telkens de opdracht uit.
  • Heb je een opdracht volbracht? Dan mag je het kaartje houden.
  • Wie na 30 minuten het meeste kaartjes heeft, is de prettige winnaar!

Meer weten over mediaopvoeding? Neem eens een kijkje op MediaNest.

Van emoji’s tot sexting – over opvoeden in een medianest

Cibles
  • Parents
Supports
  • Manuel ou fiche pédagogique
nl

Van emoji's tot sexting

Oud. Wellicht is het precies hoe je je voelt als je zoon aan z’n vijfde Fortnite-battle van de avond begint. Wanneer je dochter nog maar eens een selfie op Instagram zet. Of als je merkt dat je driejarige kleuter sneller weg is met de tablet dan jij. Oud, en ja, misschien ook een héél klein beetje bezorgd. Is al dat gamen wel gezond? Zitten er geen creeps naar de foto’s van je tienerdochter te staren? Hoort die kleuter van jou eigenlijk niet buiten te spelen? Zucht. Alsof je nog niet genoeg aan je hoofd hebt.

Het zijn vragen die heel wat ouders zich dagelijks stellen. Ja, dagelijks, want voor een pasklaar antwoord blijven ze maar al te vaak op hun honger zitten. Wat in het ene gezin not done is, is in het andere soms de beste oplossing. MediaNest helpt ouders al jarenlang om zélf een antwoord op die vragen te vinden. Om zélf hun mening te vormen over de manier waarop ze hun kind(eren) mediawijs willen maken. Dit boek bundelt uiteenlopende ervaringen van ouders met inzichten van experts over het mediagebruik van kinderen tussen 0 en 18 jaar. Zonder te zeggen hoe het moet, wel hoe het kan.

Praktisch

  • – Prijs: € 24,99
  • – Levertijd: binnen 1 of 2 werkdagen in huis
  • – Gratis verzonden
  • – Bestel het bij Borgerhoff & Lamberigts.

Themawebsite: Games in de klas

Cibles
  • Enseignants/animateurs
Supports
  • Production média (webdoc, site, vidéo, etc.)
nl

Ga je met je leerlingen graag aan de slag met digitale tools en games? Doe inspiratie op op games in de klas!

Mediawegwijzer: Games in de klas

Supports
  • Manuel ou fiche pédagogique
nl

Heel veel leerlingen spelen games thuis en bij vrienden. Dat is vooral een leuk tijdverdrijf. Games spelen tegelijkertijd is op intrinsieke motivatie (« ik vind het leuk, nuttig, belangrijk … ») en op extrinsieke motivatie (« ik krijg beloningen, punten … »). En daarmee kun je ook leerlingen trachten te motiveren om te leren.

Met games kun je werken aan verschillende leeruitkomsten:

  • – Kennisoverdracht
  • – Vaardigheden aanleren
  • – Attitude- of gedragsverandering

De nadruk ligt daarbij op een actieve rol van leerlingen om via games ervaringen op te doen en daaruit met reflectie te leren.

Veel leerkrachten zitten nog met vragen over het nut en de mogelijkheden van het werken met games in de klas. Met de Mediawegwijzer Games in de Klas biedt Mediawijs je inzicht in hoe games leren stimuleren en hoe je ze kunt gebruiken in de klas.

Download hem of bestel een papieren versie!

Een Mediawegwijzer is een thematisch infomagazine van Mediawijs voor leerkrachten. Illustratie: Sarah Vanbelle

Site de ressources pour la transmission de la démarche critique

Cibles
  • Enseignants/animateurs
  • Jeunes & enfants
  • Parents
  • Autres adultes
Supports
  • Animation ou formation
  • Campagne ou action de militance
  • Autre
fr

Ce site de ressources, qui recense les publications de la page Facebook « Désinformation = manipulation : ne soyons pas complices », est né de la volonté d’offrir une sélection de documents devant servir à quiconque veut développer ses compétences d’auto-défense intellectuelle ou transmettre ces compétences à son public. La curation de contenu s’adresse a priori aux enseignants, animateurs en maison de jeunes, etc., tout en restant suffisamment généraliste pour être ouverte à tous. La recherche de ressources est permise : – via le menu thématique – via les étiquettes liées aux articles (e.a. celles liées aux niveaux d’enseignement) – par mot-clé. L’originalité de notre démarche réside dans notre approche qui se veut généraliste. Contrairement aux initiatives existantes, nous ne nous concentrons pas sur un aspect en particulier (complotisme, propagande, pseudo-sciences, etc.) mais tentons d’avoir une approche englobante sous le prisme de l’éducation aux médias. De plus, notre approche vise à la transmission d’outils et non à une approche par la réfutation : nous estimons qu’au lieu d’une approche normative et/ou prescriptive, il est bien plus constructif de rendre les citoyens autonomes dans leur appréciation de la fiabilité des informations qui leur parviennent. Le site présente également les possibilités de formations et d’animations sur demande (voir la section « A propos »).

Animation « Que font nos enfants sur Internet? »

Cibles
  • Enseignants/animateurs
  • Parents
  • Autres adultes
Supports
  • Animation ou formation
fr

L’animation propose un tour d’horizon de sites et des activités que les jeunes utilisent et une analyse de ceux-ci pour en faire émerger les atouts et les risques. Elle vise la recherche de solutions, de conseils pour limiter les risques de certaines applications via un éventail d’outils ( jeux pédagogiques, sites, ouvrages, ..) permettant d’aborder la thématique.

Musée BELvue

itué au cœur de Bruxelles, le BELvue est à la fois le musée de la Belgique et son histoire et un centre pour la démocratie. Géré par la Fondation Roi Baudouin, le BELvue a été créé comme un lieu où les visiteurs, et plus particulièrement les jeunes, peuvent découvrir et mieux comprendre la Belgique, son […]

JES vzw

JES is een jeugdorganisatie voor alle kinderen en jongeren in Antwerpen, Brussel en Gent. We ondersteunen hen op het vlak van vrije tijd, onderwijs, werk, opleiding en welzijn.

CAV Liège asbl

Centre de ressources d’éducation aux médias de la Fédération Wallonie-Bruxelles. L’objectif prioritaire et la raison sociale du CAV Liège sont d’œuvrer à une meilleure intégration de l’éducation aux médias au sein de la communauté éducative et citoyenne en développant l’esprit critique à l’égard des productions médiatiques et l’expression / communication par les médias.

Centre Ener’J

Implanté à Gilly, le Centre Ener’J est un centre d’Animation et d’Information pour les jeunes de 12 à 26 ans. Ses missions principales sont : La mise à disposition d’une information entièrement gratuite pluraliste. la mise en place de dispositifs qui permettent aux jeunes de s’approprier l’information comme un droit une condition nécessaire à leur […]

Mediawijs

Mediawijs is het Vlaamse Kenniscentrum Digitale en Mediawijsheid van de Vlaamse overheid en imec vzw.
Mediawijs helpt de inwoners van Vlaanderen en Brussel om bewust, actief, kritisch en creatief ict en media te gebruiken om deel te nemen aan onze maatschappij.
Daarvoor
– start Mediawijs overleg, netwerken en samenwerkingen tussen en met het Vlaamse digitale en mediawijsheidsveld,
– inspireert Mediawijs het Vlaamse digitale en mediawijsheidsveld met vorming, kennisdeling en praktijkontwikkeling,
– stimuleert Mediawijs digitaal en mediawijs gedrag bij de burger met informatie en campagnes,
– houdt Mediawijs de vinger aan de pols van de ontwikkelingen in alle vormen van ict, media en digitale en mediawijsheid,
– en speelt Mediawijs een actieve rol in de visie- en beleidsontwikkeling over digitale en mediawijsheid in Vlaanderen, Brussel en Europa.