Jeux en ligne & applications

  • fr
  • nl
  • de
  • Enseignants/animateurs 110
  • Jeunes & enfants 70
  • Parents 52
  • Autres adultes 55
  • Animation ou formation 45
  • Campagne ou action de militance 12
  • Manuel ou fiche pédagogique 49
  • Production média (webdoc, site, vidéo, etc.) 54
  • Autre 15

(Mega)mediawijs Werkboek voor 5e en 6e leerjaar

Cibles
  • Enseignants/animateurs
  • Jeunes & enfants
Supports
  • Manuel ou fiche pédagogique
nl

Op eigen tempo werken aan mediawijsheid in het 5e en 6e leerjaar? Dat kan met het (Mega)mediawijs Werkboek. Laat je leerlingen op een speelse manier kennismaken met thema’s als online identiteit, veilig online, privacy, cyberpesten, influencers, nepnieuws, hoe reageren online, kunstmatige intelligentie … Zet hen creatief aan het werk en laat hen bijvoorbeeld zelf een stopmotion filmpje monteren. Wie alle lampjes en sterren verzamelt, is een mediawijze klas.

MyAppEduc – Enseignant·es, bibliothécaires et parents partenaires pour accompagner les enfants dans leurs pratiques numériques !

Cibles
  • Enseignants/animateurs
  • Parents
  • Autres adultes
Supports
  • Animation ou formation
  • Manuel ou fiche pédagogique
fr

Le projet MyAppEduc  soutient la mise en partenariat des écoles, familles, bibliothèques pour développer les compétences numériques des enfants de 5 à 12 ans. Via une app’ interactive parents, enseignants et enfants peuvent tester ensemble des activités thématiques et ludiques en éducation aux médias numériques. De façon complémentaire, les duos parents/enfants ou enseignants élèves se rendent en bibliothèque pour réaliser une activité en lien avec la thématique choisie sur l’app’.

L’outil « TANDEM » : enseignants-parents, partenaires de l’éducation aux médias numériques

Cibles
  • Enseignants/animateurs
  • Parents
Supports
  • Manuel ou fiche pédagogique
fr

Le projet TANDEM favorise le partenariat Ecole-Familles pour développer l’éducation aux médias numériques des 6-12 ans ! Car, aujourd’hui, les usages médiatiques ne sont plus cantonnés à la sphère privée ou à la famille, ils deviennent courants également à l’école. Ainsi, autant les enseignants que les parents doivent développer des compétences numériques, à la fois techniques, sociales, critiques mais aussi créatives.

Pour cette raison, le projet TANDEM a élaboré et testé des itinéraires pédagogiques continus qui franchissent les murs entre l’école et la famille. Ces activités d’éducation aux médias ont été élaborées à partir des interrogations des enseignants et des parents quant aux usages numériques des enfants. Les enseignant.es et les parents peuvent dès à présent découvrir ces itinéraires et les adapter pour que l’éducation aux médias des enfants se fasse dans une continuité école-famille.

Les ateliers « TIC éthiques »

Cibles
  • Enseignants/animateurs
Supports
  • Animation ou formation
fr

TIC éthiques, c’est une série d’ateliers à destination des animateurs (EPN, jeunesse, insertion sociale et professionnelle), formateurs, enseignants actifs dans le domaine du numérique, et qui souhaitent s’outiller pour favoriser un « meilleur internet ». Proposé par Média Animation, TechnofuturTIC et le centre de ressources des EPN de Wallonie dans le cadre du projet européen B-Bico, ce programme est gratuit et organisé de juin à octobre 2020 dans les cinq provinces de la région wallonne.

Les objectifs :

  • Favoriser une approche citoyenne d’Internet
  • Développer un regard critique par rapport aux usages du numérique
  • Identifier les enjeux relatifs au numérique, dans une approche actualisée, et les comprendre
  • Discuter des pistes méthodologiques pour approcher les usages du numérique selon son contexte et ses publics
  • Partager les bonnes pratiques de chacun et les enrichir

La diffusion des résultats de l’enquête #Génération2020

Cibles
  • Enseignants/animateurs
  • Parents
  • Autres adultes
Supports
  • Autre
fr

#Génération2020 est la première enquête d’envergure sur les pratiques numériques des enfants et adolescent·es menée en Fédération Wallonie-Bruxelles. Entre 2019 et 2020, plus de 2000 élèves de l’enseignement primaire et secondaire ont répondu à un questionnaire abordant différents aspects de leur vie connectée. Ces données statistiques ont été complétées par des entretiens individuels et des débats en groupe.

Curieux de découvrir les résultats de cette enquête ? Rejoignez-nous le 16 septembre à Bruxelles ! De plus amples informations sur cette journée et sur le projet se trouvent sur www.generation2020.be.

Parentsconnectés.be

Cibles
  • Parents
Supports
  • Production média (webdoc, site, vidéo, etc.)
fr

Un site pour les parents qui souhaitent accompagner les usages du web et des écrans de leurs enfants : réseaux sociaux, publicité, jeux en ligne, cyberharcèlement, vie privée, parentalité, etc. Retrouvez des conseils, infos et astuces à piocher par tranches d’âges ou par thématiques, au quotidien ou selon vos besoins.

Parentsconnectés.be est l’adaptation francophone du site Medianest.be. Cette adaptation fut réalisée par l’ asbl Media Animation et le Conseil Supérieur de l’Education aux Médias en collaboration avec Mediawijs dans le cadre du projet européen d’un Consortium belge pour un Meilleur Internet (B-BICO) financé par la Commission européenne. L’initiative originale Medianest.be est une initiative de Mediawijs en collaboration avec plus de 20 partenaire.

De Mediacoachopleiding

Cibles
  • Enseignants/animateurs
Supports
  • Animation ou formation
nl

Mediacoach word je!

Een mediacoach integreert mediawijsheid en digitale geletterdheid in de eigen organisatie of werking. Hij of zij doet dit op een coachende manier met zijn of haar team van collega’s en medewerkers. De mediacoach is daarbij zowel hun inhoudelijk aanspreekpunt, als hun inspirator in hoe je hiermee pedagogisch met het publiek aan de slag gaat.

De Mediacoachopleiding is er voor professionelen die de rol van mediacoach willen opnemen en zich daarvoor willen vormen in de nodige competenties. De focus van de opleiding ligt voornamelijk op het realiseren van concrete activiteiten over (digitale) media en biedt daarenboven een theoretisch kader om te starten met diverse digitale media in de eigen werking. Het tonen van goede praktijkvoorbeelden biedt inspiratie en de deelnemers leren zelfstandig een project op te zetten binnen de eigen setting.

Dit traject startte in 2013 en wordt sinds 2016 gecoördineerd door Mediawijs, in samenwerking met LINC vzw, Mediaraven en Cultuurconnect. De opleiding wordt via Mediawijs geco-financierd door de Vlaamse ministers van Media en van Onderwijs en Vorming en kon al rekenen op ondersteuning van Evens Foundation en de Connecting Europe Facility van de Europese Commissie. Er is bovendien een wisselwerking met onze Franstalige partner Média Animation.

Voor wie is de Mediacoachopleiding?

Het doelpubliek van de opleiding bestaat uit professionelen die op een pedagogische manier werken met kinderen en jongeren, zoals

  • – leerkrachten uit het lager en secundair onderwijs
  • – coördinatoren in het onderwijs (zorgcoördinatoren, verantwoordelijken voor communicatie of pedagogische ICT-coördinatoren)
  • – educatieve medewerkers van de bibliotheek
  • – educatieve medewerkers uit de sociaal-culturele sector
  • – …

Met die diverse professionele groepen in één opleiding stimuleren we samenwerking en uitwisseling van inspirerende invalshoeken.

Voorkennis: we gaan er vanuit dat je beschikt over een basiskennis digitale media, gemiddelde technische vaardigheden, en een affiniteit met en – vooral – enthousiasme over (digitale) media.

Opbouw Mediacoachopleiding

De opleiding Mediacoach duurt één jaar en bestaat uit 9 opleidingssessies, een online traject en een stageproject. 
We organiseren paralelle trajecten op verschillende locaties in Vlaanderen.

1/ De sessies:

Tijdens de sessies of contactmomenten staan praktijk en uitwisseling over mediawijsheid centraal. We verwerken ook het theoretische luik van de MOOC (cf. infra). De sessies bestaan uit een vast inhoudelijk luik en een aantal keuzeworkshops. Bij het inschrijven kun je aangeven welke onderwerpen van de workshops je het meeste interesseren. Je kan ook zelf suggesties geven. Tijdens de sessies is er ook ruimte voor projectbegeleiding voorzien (cf. infra).

  • – Twee inleidende sessies
    • * Inleiding op mediawijsheid en mediacoach & coaching project
    • * Mediagebruik van kinderen en jongeren en burgerschap
  • – Vijf themasessies
    • * Media en relaties
    • *Mediaproductie
    • *Media en privacy & intervisie project
    • *Nieuwsmedia, informatie en reclame
    • *Media en spel
  • – Projectsessie: voorstelling van de stageprojecten voor de jury
  • – Inspiratiedag: slotdag met inspirerende workshops en sprekers en uitreiking van het competentiedocument.

2/ De Mediacoach MOOC

De theoretische kennis over mediawijsheid wordt grotendeels behandeld in een online traject (MOOC of Massive Open Online Course). We verwerken en verdiepen die via het flipping-the-classroom-principe en met extra toelichting van experts.

3/ Het stageproject

Tussen en na de sessies krijgen de deelnemers de tijd om de kennis die ze hebben opgedaan in de praktijk om te zetten. Ze realiseren elk een stageproject in hun werkomgeving, waarmee ze een tastbaar resultaat of een verandering in de organisatie te weeg brengen. De getuigenissen in de Mediacoach-tool geven een beeld van wat een project kan inhouden. Voor dit project moet de deelnemer rekenen op een tijdsbesteding van 40 uur verspreid over het volledige traject.
Elke mediacoach krijgt een persoonlijke begeleider die hem of haar coacht. De projectondersteuning wordt verweven doorheen de themasessies. Hiernaast is er ook zowel online als offline begeleiding voorzien in periodes zonder sessie.
Tijdens de voorlaatste sessie worden deze projecten voorgesteld en geanalyseerd. De deelnemers ontvangen feedback op hun project en – bij positief advies – het competentiedocument ‘Mediacoach’. De competenties zijn gebaseerd op het competentieprofiel ‘Mediacoach’.

Steun elkaar en blijf op de hoogte

  • – Lees meer op www.mediacoach.be.
  • – Via de facebookgroep van Mediacoach kunnen de (ex-)deelnemers van de Mediacoachopleiding vragen stellen en uitwisselen met elkaar, de begeleiders en mediacoaches uit voorgaande opleidingen.
  • – Er worden jaarlijks één of meerdere terugkommomenten voorzien voor afgestudeerde Mediacoaches en je kunt ook terecht op de andere events van de organisatoren.
  • – Er werd in 2015 een tool ontwikkeld om op schoolniveau aan de slag te gaan rond diverse mediacoachaspecten, zoals (sociaal) mediabeleid, integratie van digitale media in de les en communicatie via media.

SQUEEZE

Cibles
  • Enseignants/animateurs
  • Jeunes & enfants
Supports
  • Animation ou formation
  • Production média (webdoc, site, vidéo, etc.)
nl

SQUEEZE is een methode van JES vzw over online identiteit met een vaste duur van 100 minuten. Concreet testen tieners van 10 tot 13 jaar oud individueel het prototype van het nieuwe online-platform ‘Squeeze’ op tablets of laptops uit, om vervolgens op basis van hun feedback en specifieke situaties in groep of klasverband te reflecteren over hun gedrag online en het gebruik van sociale media.

Squeeze, een serious game over online identiteit

Je vois, je vois… et toi?

Cibles
  • Enseignants/animateurs
  • Jeunes & enfants
Supports
  • Animation ou formation
fr

Nous voyons chaque jour des milliers d’images sur Instagram, Facebook, dans le journal, à la télévision, … Les voyons-nous vraiment toutes? Les regardons-nous véritablement en détail? Et savons-nous analyser quelles informations ces images nous transmettent, quels messages elles véhiculent ? Durant ce workshop, les élèves apprennent à analyser les images et à les interpréter. Ils se concentrent à la fois sur le sujet et sur la composition de l’image, et doivent eux-mêmes produire des photos et réaliser une ‘une’ de journal, dans laquelle leur image vient renforcer un message.

Screentje Dealtje – afsprakenspel voor kinderen en ouders

Cibles
  • Jeunes & enfants
  • Parents
Supports
  • Animation ou formation
  • Autre
nl

Ik ga naar bed en ik neem mee… mijn gsm, duh! Of niet? Waar en wanneer mag jouw smartphone aan je lijf plakken? Wie moet er betalen als de tablet het begeeft? Geef je mening, laat daarna de rest van je gezin aan het woord en close the deal!

Musée BELvue

itué au cœur de Bruxelles, le BELvue est à la fois le musée de la Belgique et son histoire et un centre pour la démocratie. Géré par la Fondation Roi Baudouin, le BELvue a été créé comme un lieu où les visiteurs, et plus particulièrement les jeunes, peuvent découvrir et mieux comprendre la Belgique, son […]

JES vzw

JES is een jeugdorganisatie voor alle kinderen en jongeren in Antwerpen, Brussel en Gent. We ondersteunen hen op het vlak van vrije tijd, onderwijs, werk, opleiding en welzijn.

Mediawijs

Mediawijs is het Vlaamse Kenniscentrum Digitale en Mediawijsheid van de Vlaamse overheid en imec vzw.
Mediawijs helpt de inwoners van Vlaanderen en Brussel om bewust, actief, kritisch en creatief ict en media te gebruiken om deel te nemen aan onze maatschappij.
Daarvoor
– start Mediawijs overleg, netwerken en samenwerkingen tussen en met het Vlaamse digitale en mediawijsheidsveld,
– inspireert Mediawijs het Vlaamse digitale en mediawijsheidsveld met vorming, kennisdeling en praktijkontwikkeling,
– stimuleert Mediawijs digitaal en mediawijs gedrag bij de burger met informatie en campagnes,
– houdt Mediawijs de vinger aan de pols van de ontwikkelingen in alle vormen van ict, media en digitale en mediawijsheid,
– en speelt Mediawijs een actieve rol in de visie- en beleidsontwikkeling over digitale en mediawijsheid in Vlaanderen, Brussel en Europa.

Média Animation ASBL

Centre de ressources en communication et éducation aux médias en Communauté Française de Belgique.