Droit & éthique

  • fr
  • nl
  • de
  • Enseignants/animateurs 87
  • Jeunes & enfants 57
  • Parents 40
  • Autres adultes 45
  • Animation ou formation 39
  • Campagne ou action de militance 7
  • Manuel ou fiche pédagogique 45
  • Production média (webdoc, site, vidéo, etc.) 45
  • Autre 10

EDUbox Artificiële Intelligentie

Cibles
  • Enseignants/animateurs
  • Autres adultes
Supports
  • Manuel ou fiche pédagogique
nl

Elke keer we naar muziek luisteren op Spotify, een serie kijken op Netflix of scrollen door Facebook en Instagram is er een slimme machine die ons gedrag en onze keuzes in de gaten houdt en hieruit bijleert. Heel handig, want zo krijgen we voortdurend persoonlijke suggesties aangereikt. Maar AI gaat natuurlijk nog veel verder, want ook een zelfrijdende auto zit bijvoorbeeld vol met intelligente computers, die situaties steeds beter zelf leren inschatten.
Hoe dat precies in zijn werk gaat, leer je met de EDUbox Artificiële intelligentie VRT NWS, imec, RVO-Society, Mediawijs, Kenniscentrum Data en Maatschappij en Technopolis.

De EDUbox AI is een interactief lespakket het secundair onderwijs, waarin het begrip AI wordt uitgelegd, net zoals de ontstaansgeschiedenis en verschillende vormen van AI. Aan de hand van het spel ‘Mensen vs. Zombies’ gaan de leerlingen ten slotte zelf slimme machines aansturen.

Een EDUbox is een educatieve tool van VRT NWS om jongeren op een andere manier te laten kennismaken met verschillende maatschappelijke thema’s en wordt ontwikkeld met expertpartners zoals Mediawijs. Naast met alle content die VRT NWS maakt op radio, tv, online en via sociale media, informeert en inspireert VRT NWS ook zo jongeren en stimuleert hen om zelf aan de slag te gaan. De boxen zijn ontwikkeld om te gebruiken in de klas. Leerlingen of studenten werken in kleine groepjes met een box gevuld met fiches. De fiches bevatten een klein stukje theorie, praktijkoefeningen en opdrachten. bij de box hoort ook een digitaal luik met audiovisueel materiaal.

EDUbox AI

EDUbox AI is een interactief lespakket voor in het secundair onderwijs en daagt jongeren onder meer uit om mensen van zombies te onderscheiden, door verschillende AI-systemen uit te proberen en vergelijken. Daar komt ook een echt neuraal netwerk bij kijken. Overleven ze de zombie-apocalypse? De EDUbox gebruikt verschillende leerstijlen om jongeren op actieve en collaboratieve manier nieuwe concepten te laten ontdekken. VRT NWS maakte ook reportages voor de EDUbox AI, met onder meer VRT NWS-journalisten Loutfi Belghmidi en Tom Van de Weghe die zich aan de Stanford universiteit in Californië bekwaamde in AI). An Jacobs van imec-SMIT VUB praat er over AI en vooroordelen.

De EDUbox AI bestaat uit 4 delen

  • – een introductie
  • – theorie met filmpjes
  • – een oefening
  • – extra inspiratie

Bij RVO-society kan je terecht voor een vorming.

Praktisch

  • Om met de EDUbox AI aan de slag te gaan, heb je 2 lesuren nodig. Bekijk de handleiding.
  • De deelnemers aan EDUbox moeten beschikken over een internetverbinding en een computer om een mini-bevraging op poten te zetten.
  • De EDUbox AI is gratis te bestellen (tot einde voorraad) of te downloaden. Om met de EDUbox AI aan de slag te gaan, heb je de EDUbox zelf en de zombie kaartjes nodig. Je kan deze onderaan deze pagina downloaden.
  • Eén EDUbox kan ingezet worden in een groepje van 3 à 5 leerlingen.
  • Er worden 4 exemplaren van de EDUbox AI in 1 pakket verstuurd, waarmee dan ongeveer 20 leerlingen tegelijkertijd aan de slag kunnen.
  • Per leerkracht kan je 1 pakket (dus met 4 exemplaren van de EDUbox) bestellen.
  • Bijhorende filmpjes EDUbox AI
  • Engelstalige versie

Er zijn ondertussen 4 EDUboxen beschikbaar voor onderwijs: Data in de persDemocratieNepnieuws en AI.

Mon carnet pratique pour… Booster ma citoyenneté numérique dans une société multiculturelle.

Cibles
  • Enseignants/animateurs
  • Jeunes & enfants
  • Parents
Supports
  • Manuel ou fiche pédagogique
fr

Il s’agit d’un carnet pédagogique promouvoir les bons usages des outils numériques pour les jeunes de tout âge. Mettant en avant la mentalité CRACCS (citoyen responsable actif créatif critique et solidaire), l’ouvrage initie le lecteur aux attitudes à avoir sur internet, aux pièges à éviter et comment y répondre (cyber-harcèlement, sexting, …). Il explore également la sécurité sur le web, communique sur l’utilisation des données que l’on partage, sur les codes d’utilisation, … Grâce à des jeux, liens, articles, quizz, … Le lecteur découvre comment adapter son comportement en ligne pour répondre à ses valeurs. A mettre entre toutes les mains.

Des formations pour accompagner les jeunes dans leurs usages numériques

Cibles
  • Enseignants/animateurs
Supports
  • Animation ou formation
fr

Il n’est pas toujours simple d’entamer le dialogue avec les jeunes à propos de leurs usages numériques quand nous nous sentons nous-mêmes dépassé, peu outillé, peu formé ou pas légitime à ce sujet. Pourtant, pas besoin d’être expert pour entamer le débat. Mais alors, que font-ils en ligne ? Comment les accompagner sans être intrusif ou alarmiste ? Quels outils existent déjà ? S’interroger sur leurs usages et s’intéresser à leurs pratiques est une bonne première démarche à effectuer pour aborder les opportunités et risques qu’offre le web avec les jeunes.

MediaNest.be: website voor ouders over mediaopvoeding

Cibles
  • Parents
Supports
  • Production média (webdoc, site, vidéo, etc.)
nl

Tv, internet, sociale media, games … spelen een belangrijke rol in het leven van kinderen en jongeren. De meeste ouders zien het mediagebruik van hun kinderen als positief, maar ook als een uitdaging. Veel ouders hebben het gevoel onvoldoende ‘mee’ te zijn. Mediawijs werkt daarom – samen met meer dan 20 partners – aan MediaNest, een website om ouders een antwoord te bieden op hun vragen over media en hun kinderen van 0 tot en met 18 jaar.

Welke wegen kinderen online verkennen, is en blijft voor hun ouders een raadsel. Ouders denken dat hun kinderen sneller nieuwe dingen oppikken en zijn zich niet altijd bewust van de rol die zij kunnen opnemen. Ze zijn vaak onzeker en hebben heel wat vragen over schermtijd, sociale media, games, privacy … MediaNest is een website over mediaopvoeding die informeert en sensibiliseert over deze mediawijze thema’s. Ouders kunnen er terecht met al hun vragen over het mediagebruik van hun kinderen van 0 tot en met 18 jaar.

‘MediaNest vertrekt vanuit een positieve invalshoek op media en opvoeding, met de nodige aandacht voor de risico’s. Door de communicatie tussen ouders en kinderen te stimuleren zet MediaNest in op samen beleven en genieten van media in het gezin’ zegt Vlaams Minister van Media Sven Gatz.

MediaNest biedt…

  • – Informatie over mediaopvoeding op maat van je gezin
  • – Antwoord op concrete vragen van ouders zoals ‘Welke games zijn geschikt voor mijn kind?’
  • – Tips & tricks om afspraken te maken met kinderen rond schermtijd of om cyberpesten bespreekbaar te maken
  • – Een mediagroeilijn aangepast aan de leefwereld en de ontwikkeling van je kind
  • – Online tests zoals ‘Welk type mediaouder ben jij?’
  • – Een reeks filmpjes over gamen, sociale media …
  • – Klik-en-prints zoals ‘Doe de app check’ of een reclamebingo
  • – Getuigenissen van ouders en hun kinderen
  • – Activiteiten om samen met je kind te doen zoals een game maken of spelen

MediaNest is een website voor ouders over mediaopvoeding die informeert en sensibiliseert over deze mediawijze thema’s. Ouders kunnen er terecht met al hun vragen over het mediagebruik van hun kinderen van 0 tot en met 18 jaar.

Publication : Eduquer aux réseaux sociaux, les jeunes à l’heure du numérique

Cibles
  • Enseignants/animateurs
  • Parents
  • Autres adultes
Supports
  • Manuel ou fiche pédagogique
fr

Derniers rejetons de la grande famille d’Internet, les réseaux sociaux ne sont pas des mass-media comme les autres. En permanente évolution, ils permettent à leurs utilisateurs d’élaborer du contenu informatif, mais aussi et peut-être surtout, de communiquer, de construire une identité numérique, de créer de nouvelles formes de sociabilité. En ce sens, ils semblent révolutionner la société. Ils interrogent le regard que les adultes portent sur les nouvelles générations et leurs pratiques médiatiques. Ce document est conçu en deux parties. La première propose une vision synthétique des questions essentielles accompagnées d’activités éducatives à mener avec les jeunes. Elle est suivie d’une série de développements permettant d’approfondir la thématique.

Ateliers « TIC éthiques » : Agissons pour un meilleur Internet

Cibles
  • Enseignants/animateurs
Supports
  • Animation ou formation
fr

TIC éthiques, c’est une série d’ateliers d’informations, de débats et d’échanges de ressources pour les animateurs, formateurs, enseignants… actifs dans le domaine du numérique. Proposé par Média Animation, TechnofuturTIC et le centre de ressources des EPN de Wallonie dans le cadre du projet européen B-Bico, ce programme gratuit vise à proposer des outils pour favoriser un meilleur Internet.

Internet à la maison en 10 questions

Cibles
  • Parents
Supports
  • Manuel ou fiche pédagogique
  • Production média (webdoc, site, vidéo, etc.)
fr

En quelques années, Internet a pris une place considérable dans les foyers. Et l’arrivée des smartphones et tablettes n’a fait que renforcer ce phénomène. De nombreux parents se demandent donc comment gérer ces nouvelles technologies dans la vie familiale. Pour rencontrer les nombreuses questions que les parents se posent sur la gestion d’Internet à la maison, Média Animation et l’UFAPEC proposent une publication et un site web www.internetalamaison.be.

Interface3.Namur

Interface3.Namur est une asbl qui promeut les métiers de l’informatique et du numérique autour de 5 thématiques (sensibilisation, documentation, formation, orientation, découverte).

Action Médias Jeunes

Des ateliers sur mesure pour décrypter les médias ‘’web, réseaux sociaux, jeux vidéo, cinéma, publicité, presse/info, photo, etc.’’ Ou comment développer son esprit critique et sa curiosité en toute créativité!

Mediawijs

Mediawijs is het Vlaamse Kenniscentrum Digitale en Mediawijsheid van de Vlaamse overheid en imec vzw.
Mediawijs helpt de inwoners van Vlaanderen en Brussel om bewust, actief, kritisch en creatief ict en media te gebruiken om deel te nemen aan onze maatschappij.
Daarvoor
– start Mediawijs overleg, netwerken en samenwerkingen tussen en met het Vlaamse digitale en mediawijsheidsveld,
– inspireert Mediawijs het Vlaamse digitale en mediawijsheidsveld met vorming, kennisdeling en praktijkontwikkeling,
– stimuleert Mediawijs digitaal en mediawijs gedrag bij de burger met informatie en campagnes,
– houdt Mediawijs de vinger aan de pols van de ontwikkelingen in alle vormen van ict, media en digitale en mediawijsheid,
– en speelt Mediawijs een actieve rol in de visie- en beleidsontwikkeling over digitale en mediawijsheid in Vlaanderen, Brussel en Europa.

Média Animation ASBL

Centre de ressources en communication et éducation aux médias en Communauté Française de Belgique.