
Interageren & communiceren
Op het internet staan de gebruiker en de talrijke mogelijkheden om je uit te drukken centraal. Wie online het woord neemt, kan dat op heel wat manieren en met verschillende bedoelingen. Sociale netwerken helpen om contact te houden, om je bij een gemeenschap aan te sluiten, om jezelf te tonen. De grenzen tussen privé en publiek worden zo dunner. Die vrijheid van meningsuiting kent echter ook grenzen. Wie zich online wil uiten en communiceren, denkt best twee keer na voor die klikt …
Total Found : 64
Title | Thematiques | Organisme | |
---|---|---|---|
GEOMOVE "Agis. Partage. Inspire-toi" | Burgerparticipatie en -actie, Sociale netwerken & apps | GEOMOUN ONG | fr |
Friend Zone | Digitale identiteit & privacy, Seksuele beelden, Sociale netwerken & apps | Technopolis | nl |
MyAppEduc - Enseignant·es, bibliothécaires et parents partenaires pour accompagner les enfants dans leurs pratiques numériques ! | Informatie analyseren en kritisch benaderen, Technische knowhow (verwerven), E-learning & afstandsonderwijs, Digitale identiteit & privacy, Gaming en spelletjesapps | Média Animation ASBL | fr |
La Semaine Numérique | Online leren & navigeren, Technische knowhow (verwerven), Creëren & delen, Recht en ethiek, E-learning & afstandsonderwijs, Digitale identiteit & privacy, Vrije software & tutorials, Burgerparticipatie en -actie, Foto’s, video’s & andere mediaproducten, Je amuseren & consumeren, Je verweren en beschermen, Veiligheid | Média Animation ASBL | fr |
L’outil « TANDEM » : enseignants-parents, partenaires de l’éducation aux médias numériques | Online leren & navigeren, Technische knowhow (verwerven), Creëren & delen, Recht en ethiek, E-learning & afstandsonderwijs, Digitale identiteit & privacy, Gaming en spelletjesapps, Online muziek, series, en films, Samenwerkings- tools, Foto’s, video’s & andere mediaproducten, Seksuele beelden, Reclame & andere economische modellen, Sociale netwerken & apps, Interageren & communiceren, Je amuseren & consumeren, Je verweren en beschermen, Veiligheid, Samenleven, cyberpesten en haatspraak | Média Animation ASBL | fr |
Les ateliers « TIC éthiques » | Informatie analyseren en kritisch benaderen, Online leren & navigeren, Technische knowhow (verwerven), Recht en ethiek, E-learning & afstandsonderwijs, Digitale identiteit & privacy, Gaming en spelletjesapps, Alternatieve media en burgerjournalistiek, Burgerparticipatie en -actie, Zoekmachines en algoritmes, Je informeren & selecteren, Sociale netwerken & apps, Geruchten, propaganda en desinformatie, Interageren & communiceren, Je amuseren & consumeren, Je verweren en beschermen, Samenleven, cyberpesten en haatspraak | Média Animation ASBL | fr |
La diffusion des résultats de l'enquête #Génération2020 | Informatie analyseren en kritisch benaderen, Creëren & delen, Recht en ethiek, E-Commerce, E-learning & afstandsonderwijs, Digitale identiteit & privacy, Gaming en spelletjesapps, Burgerparticipatie en -actie, Zoekmachines en algoritmes, Online muziek, series, en films, Foto’s, video’s & andere mediaproducten, Seksuele beelden, Reclame & andere economische modellen, Je informeren & selecteren, Sociale netwerken & apps, Geruchten, propaganda en desinformatie, Interageren & communiceren, Je amuseren & consumeren, Je verweren en beschermen, Veiligheid, Downloads, Samenleven, cyberpesten en haatspraak | Média Animation ASBL | fr |
Parentsconnectés.be | Online leren & navigeren, Technische knowhow (verwerven), Creëren & delen, Recht en ethiek, E-Commerce, E-learning & afstandsonderwijs, Digitale identiteit & privacy, Gaming en spelletjesapps, Zoekmachines en algoritmes, Online muziek, series, en films, Foto’s, video’s & andere mediaproducten, Seksuele beelden, Reclame & andere economische modellen, Je informeren & selecteren, Sociale netwerken & apps, Interageren & communiceren, Veiligheid, Samenleven, cyberpesten en haatspraak | Média Animation ASBL | fr |
De Mediacoachopleiding | Technische knowhow (verwerven), Creëren & delen, Gaming en spelletjesapps, Reclame & andere economische modellen, Je informeren & selecteren, Interageren & communiceren, Je amuseren & consumeren, Je verweren en beschermen | Mediawijs | nl |
SQUEEZE | Digitale identiteit & privacy, Gaming en spelletjesapps, Foto’s, video’s & andere mediaproducten | JES vzw | nl |
Screentje Dealtje - afsprakenspel voor kinderen en ouders | Gaming en spelletjesapps, Sociale netwerken & apps, Samenleven, cyberpesten en haatspraak | Mediawijs | nl |
Databuzz | Informatie analyseren en kritisch benaderen, Digitale identiteit & privacy | Mediawijs | nl |
Mediawegwijzer: Neen tegen cyberpesten | Samenleven, cyberpesten en haatspraak | Mediawijs | nl |
Affiche: Hoe reageer je het beste op sociale media? | Samenleven, cyberpesten en haatspraak | Mediawijs | nl |
Affiche: Stappenplan - Hoe bescherm ik mijn privacy op sociale media? | Digitale identiteit & privacy, Veiligheid | Mediawijs | nl |
Mediawegwijzer: Het Privacy ABC | Digitale identiteit & privacy, Veiligheid | Mediawijs | nl |
Mediawegwijzer: Sociale Media op School | Sociale netwerken & apps | Mediawijs | nl |
Cybersense | Samenleven, cyberpesten en haatspraak | Mediawijs | nl |
Mind over Media: online tool en 9 lessen over propaganda | Informatie analyseren en kritisch benaderen, Alternatieve media en burgerjournalistiek, Burgerparticipatie en -actie, Foto’s, video’s & andere mediaproducten, Je informeren & selecteren, Sociale netwerken & apps, Geruchten, propaganda en desinformatie, Interageren & communiceren, Samenleven, cyberpesten en haatspraak | Mediawijs | nl |
Tijd voor Geletterdheid: geef je school een geletterdheidsbeleid | Samenwerkings- tools, Samenleven, cyberpesten en haatspraak | Mediawijs | nl |
Vraag aan de paginabeheerder of de moderator om online haatspraak te verwijderen | Burgerparticipatie en -actie, Sociale netwerken & apps, Interageren & communiceren, Je verweren en beschermen, Samenleven, cyberpesten en haatspraak | UNIA | nl |
Rapporteer online haatspraak bij Facebook of Twitter | Burgerparticipatie en -actie, Sociale netwerken & apps, Interageren & communiceren, Je verweren en beschermen, Samenleven, cyberpesten en haatspraak | UNIA | nl |
Hoe ga je om met haatboodschappen? | Burgerparticipatie en -actie, Sociale netwerken & apps, Interageren & communiceren, Je verweren en beschermen, Samenleven, cyberpesten en haatspraak | UNIA | nl |
Enter Escape - escape game over veilig en verantwoord sociaal media gebruik | Digitale identiteit & privacy, Sociale netwerken & apps, Samenleven, cyberpesten en haatspraak | Link in de Kabel | nl |
Onderzoeksrapport van Apestaartjaren | Digitale identiteit & privacy, Sociale netwerken & apps | GEOMOVE "Agis. Partage. Inspire-toi" | nl |
CASPAR-game | Digitale identiteit & privacy, Sociale netwerken & apps | GEOMOVE "Agis. Partage. Inspire-toi" | nl |
Surfen met een helm op | Digitale identiteit & privacy, Sociale netwerken & apps | Mediaraven | nl |
les objets connectés | Digitale identiteit & privacy, Veiligheid | Centre Ener'J | fr |
Internet expliqué à ta mère ! | Digitale identiteit & privacy, Vrije software & tutorials, Zoekmachines en algoritmes, Foto’s, video’s & andere mediaproducten, Seksuele beelden, Sociale netwerken & apps, Geruchten, propaganda en desinformatie, Veiligheid, Downloads, Samenleven, cyberpesten en haatspraak | Action Médias Jeunes | fr |
Ceci n'est pas une licorne - Safer Internet Day | Informatie analyseren en kritisch benaderen, Digitale identiteit & privacy, Geruchten, propaganda en desinformatie | GEOMOVE "Agis. Partage. Inspire-toi" | fr |
Mon carnet pratique pour... Booster ma citoyenneté numérique dans une société multiculturelle. | Informatie analyseren en kritisch benaderen, Technische knowhow (verwerven), Recht en ethiek, Digitale identiteit & privacy, Zoekmachines en algoritmes, Veiligheid, Samenleven, cyberpesten en haatspraak | Interface3.Namur | fr |
Opérateurs en médias en réseaux | Informatie analyseren en kritisch benaderen, Digitale identiteit & privacy, Geruchten, propaganda en desinformatie | Conseil Supérieur de l’Education aux Médias | fr |
Comment s'y retrouver dans le flux d'informations sur Internet | Informatie analyseren en kritisch benaderen, Sociale netwerken & apps | Conseil Supérieur de l’Education aux Médias | fr |
S’exprimer sur internet dans le respect d’autrui et de façon responsable | Digitale identiteit & privacy, Sociale netwerken & apps, Geruchten, propaganda en desinformatie | Conseil Supérieur de l’Education aux Médias | fr |
Qui suis-je sur le web ? Construire son identité numérique | Digitale identiteit & privacy | Conseil Supérieur de l’Education aux Médias | fr |
Comment prévenir le cyberharcèlement par l’éducation aux médias ? | Samenleven, cyberpesten en haatspraak | Conseil Supérieur de l’Education aux Médias | fr |
Animation "Que font nos enfants sur Internet?" | Gaming en spelletjesapps, Sociale netwerken & apps, Veiligheid | Centre Ener'J | fr |
Animation "Cyberharcèlement" | Sociale netwerken & apps, Veiligheid, Samenleven, cyberpesten en haatspraak | Centre Ener'J | fr |
Animation "Suipamoi" | Technische knowhow (verwerven), Sociale netwerken & apps, Samenleven, cyberpesten en haatspraak | Centre Ener'J | fr |
Formation "Analyse critique des réseaux sociaux" | Informatie analyseren en kritisch benaderen, Sociale netwerken & apps, Geruchten, propaganda en desinformatie | Média Animation ASBL | fr |
iRespect | Digitale identiteit & privacy | Child Focus | nl |
Is jouw wachtwoord veilig? | Digitale identiteit & privacy, Veiligheid | Child Focus | nl |
Applicatie «Wie is het?» rond chatten en nieuwe ontmoetingen op het internet | Vrije software & tutorials, Alternatieve media en burgerjournalistiek, Sociale netwerken & apps | Child Focus | nl |
Lespakket «Stop cyberpesten» | Samenleven, cyberpesten en haatspraak | Child Focus | nl |
Lespakket «Think before you post!» | Digitale identiteit & privacy | Child Focus | nl |
L’application sur le chat et les nouvelles rencontres en ligne « Qui est-ce ? » | Sociale netwerken & apps | Child Focus | fr |
iRespect | Digitale identiteit & privacy, Sociale netwerken & apps | Child Focus | fr |
Le spot d’animation « Charlotte » | Samenwerkings- tools, Sociale netwerken & apps, Samenleven, cyberpesten en haatspraak | Child Focus | fr |
Sûr ou pas, ton mot de passe? | Digitale identiteit & privacy | Child Focus | fr |
Le dossier pédagogique « Stop au Cyber-harcèlement » | Sociale netwerken & apps, Samenleven, cyberpesten en haatspraak | Child Focus | fr |
Le dossier pédagogique « Réfléchis avant de publier » | Sociale netwerken & apps, Samenleven, cyberpesten en haatspraak | Child Focus | fr |
« Jungle Web» : jeu de société éducatif et familial | Sociale netwerken & apps | Child Focus | fr |
Des formations pour accompagner les jeunes dans leurs usages numériques | Informatie analyseren en kritisch benaderen, Technische knowhow (verwerven), Recht en ethiek, Digitale identiteit & privacy, Zoekmachines en algoritmes, Foto’s, video’s & andere mediaproducten, Seksuele beelden, Sociale netwerken & apps, Geruchten, propaganda en desinformatie, Veiligheid, Samenleven, cyberpesten en haatspraak | Action Médias Jeunes | fr |
Hoe ga je om met haatboodschappen? | Sociale netwerken & apps, Samenleven, cyberpesten en haatspraak | UNIA | nl |
Signalez les messages haineux à Unia | Samenleven, cyberpesten en haatspraak | UNIA | fr |
Meld haatberichten bij Unia | Samenleven, cyberpesten en haatspraak | UNIA | nl |
Repères - carnet n°1 - Comment prévenir le cyberharcèlement par l’éducation aux médias ? | Digitale identiteit & privacy, Sociale netwerken & apps, Samenleven, cyberpesten en haatspraak | Conseil Supérieur de l’Education aux Médias | fr |
MediaNest.be: website voor ouders over mediaopvoeding | Recht en ethiek, Digitale identiteit & privacy, Gaming en spelletjesapps, Seksuele beelden, Reclame & andere economische modellen, Sociale netwerken & apps, Veiligheid, Samenleven, cyberpesten en haatspraak | Mediawijs | nl |
Ateliers-rencontres : Parentalité et médias | Digitale identiteit & privacy, Gaming en spelletjesapps, Sociale netwerken & apps | Média Animation ASBL | fr |
Que faire face à des messages de haine sur les réseaux sociaux ? | Sociale netwerken & apps, Samenleven, cyberpesten en haatspraak | UNIA | fr |
Publication : Entre discours de haine et liberté d’expression | Sociale netwerken & apps, Samenleven, cyberpesten en haatspraak | Média Animation ASBL | fr |
Publication : Eduquer aux réseaux sociaux, les jeunes à l'heure du numérique | Recht en ethiek, Digitale identiteit & privacy, Seksuele beelden, Sociale netwerken & apps, Veiligheid, Samenleven, cyberpesten en haatspraak | Média Animation ASBL | fr |
Ateliers "TIC éthiques" : Agissons pour un meilleur Internet | Informatie analyseren en kritisch benaderen, Recht en ethiek, Digitale identiteit & privacy, Gaming en spelletjesapps, Zoekmachines en algoritmes, Sociale netwerken & apps, Geruchten, propaganda en desinformatie, Samenleven, cyberpesten en haatspraak | Média Animation ASBL | fr |
Internet à la maison en 10 questions | Technische knowhow (verwerven), Recht en ethiek, Digitale identiteit & privacy, Gaming en spelletjesapps, Seksuele beelden, Sociale netwerken & apps, Veiligheid | Média Animation ASBL | fr |
Een initiatief van B-BICO, het Belgisch consortium voor een beter internet.

